Home > Actuele berichten > Dataverzameling RRC afgerond in onderzoek naar meetinstrumenten DCD behandeling

Dataverzameling RRC afgerond in onderzoek naar meetinstrumenten DCD behandeling

Gemaakt op maandag 04 december 2017 9:34

Onze collega’s van het Kenniscentrum doen (vaak) jarenlang diepgravend en zeer secuur, wetenschappelijk onderzoek naar 1 bepaald onderwerp. De uitkomsten gebruiken zij om de behandeling voor een bepaalde groep patiënten bij ons in het RRC, en de rest van Nederland, te verbeteren. Voor één van die medewerkers, ergotherapeut Inge Heus, is het dan ook een heuglijk moment nu zij de dataverzameling in het RRC naar de beste meetinstrumenten voor de DCD- behandeling heeft afgerond.

Meten is weten
3,5 jaar geleden klonk het startschot voor het onderzoek bij kinderen met DCD, ook wel Developmental Coordination Disorder. De internationale richtlijn DCD beschrijft wat er gemeten en onderzocht moet worden om DCD vast te stellen. Het ontbrak echter aan meetinstrumenten om het éffect van de behandeling te meten. Inge Heus en haar collega’s van het DCD-behandelteam startten een onderzoek naar welke meetinstrumenten voldoende gevoelig zijn om de effecten te meten van de DCD-behandeling. Want meten is weten. Als je kunt meten wat het effect is van een behandeling kun je ook bepalen welke aanpassingen de behandeling verbeteren. Zes meetinstrumenten zijn voor en na de behandeling bij de kinderen toegepast. Het onderzoek liep gelijktijdig in het RRC en in Sophia Revalidatie. Het onderzoek in het RRC is afgerond, in Sophia Revalidatie wordt nog data verzameld.

Hard gewerkt
Inge: ‘Er is hard gewerkt door de therapeuten van het DCD team. Van de 95 aangemelde kinderen met een vermoeden van DCD, bleken er 41 te voldoen aan de voorwaarden om mee te doen aan het onderzoek. Al de gegevens van de kinderen van het RRC zijn nu binnen en verwerkt. Op basis van de resultaten kunnen we nu een op wetenschappelijk bewijs gebaseerde keuze maken als het gaat om de meetinstrumenten die we gebruiken. Uiteraard delen we de resultaten met de rest van de zorgwereld en verschijnt er nog een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift. Daarin zullen de precieze uitkomsten van het onderzoek te lezen zijn.’

Developmental Coordination Disorder (DCD)
DCD komt voor bij ongeveer 5 op de 100 kinderen. Jongens en meisjes met DCD zijn motorisch minder vaardig en hebben daardoor moeite om mee te komen op school (bijvoorbeeld met knutselen, schrijven en gymnastiek en plannen), de alledaagse activiteiten thuis en tijdens het spelen met vrienden. Nieuwe vaardigheden moeten zij vaker oefenen dan andere kinderen om ze onder de knie te krijgen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor hun zelfbeeld. Gelukkig is er wel iets aan te doen. Door een kind met DCD vroegtijdig te behandelen, kunnen negatieve effecten (zoals een leerachterstand en/ of sociaal emotionele problemen) worden voorkomen.